Onderzoek naar gebruik van dataspaces binnen Departement Zorg

Organisatie:
Vlaamse overheid – Departement Zorg

 

Onze rol in deze realisatie:

Business analyse

 

Context:

Datatransacties kwalitatief, betrouwbaar en veilig maken. 

Doel (vraag van de klant/probleemstelling)

Vroeger werd data gecentraliseerd vanuit verschillende databases.

De bedoeling van dit project is om een nieuwe technologie te gebruiken die het delen van data mogelijk maakt op een decentrale manier, zodat de data in hun oorspronkelijke database blijft. Om dit gemakkelijker, beter en veiliger te maken met een Data Space als technologie.  

 

Aanpak: 

Er werden verschillende tracks gedefinieerd waarin een aantal processen doorlopen werden.  

Binnen de governance track werd er een behoefteanalyse in kaart gebracht. Hierbij werden volgende stappen ondernomen:   

  • Stakeholders werden gedefinieerd 
  • Een topiclijst werd opgesteld zodat het denkproces van de geïnterviewden gestimuleerd zou worden 
  • De stakeholders werden geïnterviewd op basis van de topiclijst  
  • Op basis van de analyse van de interviews werd er een framework opgesteld 

Binnen de business track was er al het consortium Data for PHM (Population Health Management) die inzichten wilde vergaren in bepaalde populaties, zoals patiënten met diabetes type 2. Dit consortium bestond uit drie stakeholders. Deze drie partijen werden individueel bevraagd op dezelfde manier als bij de governance track, maar met een eigen topiclijst. Op basis van deze behoefteanalyse bleek dat zij nood hadden aan een geïntegreerd dashboard door die verschillende databronnen te combineren. Dit werd ontwikkeld.  

 

Resultaat: 

Door die verschillende databronnen te combineren om hun manier van data delen te transformeren naar een Data Space methodologie konden hier gerichte acties op uitgeschreven worden en konden zij inzichten vergaren in bepaalde populaties. Door een geïntegreerd dashboard te maken had de klant ook meteen het eindproduct in handen.